כשאני מלמדת את הסטודנטים שלי על אופטימיזציית מבנה, אני מתייחסת לארכיטקטורת האתר והאופן בו הוא מציף את התכנים שלו ובאופן ישיר מצביע לגולש ולמנוע החיפוש על תחום המומחיות שלו. לא ניתן לדבר על ארכיטקטורה מבלי להתעכב על מושג שהפך לעוגן והוא Above the fold line, כלומר התכנים שממוקמים מעל לקו בו הגולש מתחיל לגלול את הדף מטה.
בשיחה עם ג'ון מולר מגוגל, הוא נשאל מה הן ההעדפות של גוגל ביחס לתוכן הממוקם מעל לקו זה והאם גוגל מעדיפה תוכן שנמצא מעל ל Above the fold line ?
מה פירוש "Above the fold line"?
דמיינו לכם מעין קו דמיוני שגוגל מותחת בתחתית המסך שלכם והוא עוזר לה להתייחס לתוכן "מעל לקפל" היא התייחסות לתוכן שניתן לראות מבלי לגלול כאשר דף אינטרנט נטען בדפדפן.
מקור הביטוי במכונות למכירת עיתונים שם רק החלק העליון של העיתון היה נראה לעין ותפקידו היה למשוך את עין הקורא ולשכנעו לקנות את העיתון.
השאלה שנשאל ג'ון מולר הגיעה בעקבות התייחסות למישהו שהעביר את התוכן שלו מהחלק התחתון של האתר לחלק העליון והדירוג שלו השתפר באופן דרמתי.
ברור לכולם כי חווית המשתמש טובה יותר, בטח כאשר גוגל מנתחת את המידע בדף על בסיס ההיררכיה שלו והמיקום שלו.
חשבו גם על מצב בו הגולש מבצע שאילתת חיפוש לביטוי מסוים - מגיע לאתר ולא מבין מיד שהגיע לאתר שמומחה בתחום הביטוי שחיפש.
עם זאת חשוב לזכור שבתקופה האחרונה גוגל משתמשת באלגוריתם המשלב AI ועיבוד שפות טבעיות כמו אלגוריתם ברט, כדי להבין את התוכן. מה שעוזר לה להבין טוב יותר את כל התוכן בדף והקשרו.
שימו לב שכאשר מדובר בגלישה בניידים, הנושא הופך להיות אפילו קריטי יותר משום במחשבים הגלילה עם העכבר היא עדיין חלק מהרגלי הגלישה שלנו, עם זאת בניידים, ככל שאנו גוללים את הדף למטה, כך אנו מאבדים עניין בתוכן.
הנה מה שג'ון מולר אומר על תוכן שממוקם Above the fold line:
“So the main thing is that we want to see some content above the fold.
Which means… a part of your page should be visible when a user goes there.
So for example if a user goes to your website and they just see a big holiday photo and they have to scroll down a little bit to actually get content about a hotel, then that would be problematic for us.
But if they go to your home page and they see a hall of fame photo on top and also a little bit of information about the hotel, for example for a hotel site, that would be fine.
So it’s not purely that the content has to be above the fold. But… some of the content has to be.”
צפו בג'ון מולר עונה על שאלה לגבי גוגל מעל העדפות התוכן המקופלות, בסביבות 58:25 דקות.
לסיכום – אז מה עושים או יותר נכון מה אני עושה ?
כשמדברים על גוגל ומיקום התוכן באתר שלנו, לא ניתן להתעלם מהדרך שעשה מנוע החיפוש מבחינת אלגוריתם הדירוג שלו. בשלב מסוים לאחר עדכון ה- Hummingbird של גוגל, גוגל הורידה את רמת ההשפעה של מילות מפתח בכותרות ובפסקאות הקרובות לראש הדף וזאת כאמור כרגיל בגלל "שימוש עודף" שלנו לרעה בנושא.
כעת גוגל יכולה להשתמש בעיבוד שפות טבעיות כדי להבין מה הנושא של הדף וכיצד הוא מתייחס לשאילתת החיפוש, גם אם מילות המפתח אינן קיימות בשאילתת חיפוש.
כדי להבין את התשובה לשאלה, צריך להבין את ההבדל בין האלגוריתם הישן שאכן העדיף מילים בסמוך לראש הדף והיכולת החדשה של גוגל לנתח את הנתונים (AI ועיבוד שפה טבעית).
עם זאת כמו שאמרתי, מעבר לגוגל אנו רוצים תמיד לשפר את יחס ההמרות שעושה האתר שלנו ובמקביל את אחוזי הנטישה מדף הבית (bounce rate) ואת אלה נשיג רק אם ניתן לגולש את מה שחיפש מיד עם הגיעו לאתר ועם כמה שפחות חיפושים והקלקות מיותרות.
כשאני עושה קמפיין שמכוון ליצירת המרות, אני דואגת שטופס יצירת הקשר ואמצעי קשר נוספים אחרים יופיעו מיד עם טעינת הדף הראשי, כך שבשום מקרה הגולש לא יצטרך לגלול את הדף על מנת לייצר פנייה.
כמו שאתם מבינים above the fold line מציינת את כל התוכן שאנו רוצים שהגולש יראה מיד עם הגעתו לדף ועם טעינת הדף מבלי לגלול את הדף למטה. תנו לגולש להבין מיד שהגיע למקום הנכון וספקו לו הנחייה ברורה מה עליו לעשות.
היי, לא לדאוג.....
נשמע כמו ג'יבריש ? יש שאלות נוספות, תרצו לקבל הסבר מקיף על נושא המאמר ? לקבל ייעוץ אישי, הדרכה ואפילו ליווי עסקי ?
שמי עמית צוק ואני עורכת מגזין קידום אתרים, בעלת מעל ל 20 שנות ניסיון בפיתוח אתרים, קידום וניהול קמפיינים באינטרנט ובניית אסטרטגיות שיווקיות ופרסומיות באינטרנט. צרו עימי קשר (מבטיחה לא לשלוח ספאם).
ועוד משהו קטן....
Comments