מילון המונחים המלא SEO
מדינת האינטרנט. זו הפכה להיות מדינה ממש גדולה. הכי גדולה בעולם.
יש כבר כמעט 2 מיליארד אתרים ובכדי שרובם יפגעו במטרות שהציבו לעצמם ויעמדו ביעדים ואבני הדרך שלהם, נולדים מדי יום פלטפורמות, כלים ושיטות חדשות.
לדעת להתנהל במדינה הזו, לדבר את שפתה, להכיר את כל המונחים שלה, נראה כבר כמו ללמוד לדבר שפה נוספת. אז כדי לעזור לכם להתמודד עם כל המונחים שאתם שומעים או מתמודדים עימם במהלך העבודה היומיומית שלכם, ריכזתי עבורכם מילון מונחים מבוסס על קטגוריות שימוש שונות.
מונחי יסוד בקידום אתרים
Algorithms – שורות קוד המכילות נוסחה בעלת פרמטרים רבים הנבדקים בעת סריקת הדף.
Algorithms change – שינוי אלגוריתם. תהליך שגוגל מבצעת פעמים רבות במהלך השנה ותכליתו להתאים את תוצאות החיפוש לקדמה הטכנולוגית ולתקן פרצות המייצרות מניפולציה על מנוע החיפוש.
Black hat - קידום בשיטות פסולות. שיטות קידום ומניפולציות על האלגוריתם של גוגל שמפרות את ההנחיות שלו.
Browser - דפדפן. תוכנה במחשב הגולש אשר מתרגמת את שורות קוד האתר לממשק הגרפי שאנו רואים.
Crawling – זחילה. התהליך שבאמצעותו מנועי החיפוש מגלים את דפי האינטרנט שלך.
De-indexed - הסרת אינדוקס. מתייחס לדף או לקבוצת דפים שמוסרים מהאינדקס של גוגל.
Domain - שם מתחם. השם שמייצג את האתר שלנו באינטרנט.
Featured snippets - פסקת תיאור. הטקסט המוצג מתחת לכותרות בדף התוצאות, לרוב נלקח מתגיות ה Meta description.
Google My Business - גוגל העסק שלי. תצוגת כרטיס וירטואלי / מיני אתר של בית העסק בגוגל.
HTML – שפת סימון בה נכתבת מסגרת דפי האתר.
Indexing – אינדוקס. התהליך שבו גוגל סורקת את האתר ומאחסנת את דפי האתר למסדי הנתונים שלה.
(KPI (key performance indicator - מדד הבודק את רמת הביצועים שלנו.
(ISP (Internet Service Provider - ספק האחסון שבו נאחסן את האתר שלנו.
Off Pgage - הפעולות והמניפולציות שנבצע לקידום האתר מחוץ לאתר שלנו כמו בלוג, כתיבת מאמרים, לינקים נכנסים.
On Pgage - הפעולות והמניפולציות שנבצע לקידום האתר בכל דף בתוך האתר שלנו.
Query – שאילתת חיפוש המוזנת לשורת החיפוש של גוגל על ידי הגולש.
Ranking – דירוג התוצאות בדף החיפוש
Sandbox - ארגז החול. המקום בו ממוקמים אתרים חדשים באינדקס והמקום בו גוגל מבצעת את הניסויים שלה. משמש גם כאמצעי ענישה של אתרים היות ומדובר בתוצאות בדפים אחוריים.
(Serp (Search Engine Results Page - דף התוצאות. הדף בו מוצגות התוצאות המדורגות של גוגל.
Traffic – תעבורה באתר האינטרנט
(URL (Uniform Resource Locators – השורה בדפדפן בה מזינים את הדומיין.
איך מנוע החיפוש עובד? מדדים, דירוג האתר ואופן הסריקה
2xx status codes – סדרת ההצלחות, הקוד שמחזיר השרת במידה והאתר עולה בהצלחה.
3xx status codes – סדרת ההפניות, הקוד שמחזיר השרת במידה ובוצעה הפניה מדף או מדומיין מסוימים לכתובת שונה. השכיחה ביותר 301 מסמנת הפניה קבועה.
4xx status codes – סדרת תקלות לקוח, הקוד שמחזיר השרת במידה וקיימת תקלה בטעינת דף באתר, השכיחה ביותר 404 מסמנת לינק שבור.
5xx status codes – סדרת תקלות שרת, הקוד שמחזיר השרת במידה וקיימת תקלה בשרת.
(Backlinks (Inbound Links – קישורים מאתרים חיצוניים שמצביעים על האתר שלנו.
Bots | crawlers | spiders – תוכנה הבנויה משורות קוד המכילות את האלגוריתם שסורקות את דף האינטרנט.
Caching – זיכרון מטמון. גרסה שמורה של האתר שלנו.
Caffeine - קפאין הוא האינדקס או האוסף של תוכן אינטרנט, ואילו גוגלבוט הוא הסורק שיוצא ומוצא את התוכן.
Cloaking – מיסוך. הצגת תוכן שונה למנועי החיפוש ממה שמציג האתר לגולשים.
Crawl budget – תקציב זחילה. המספר הממוצע של העמודים שבהם בוט במנועי חיפוש יסרוק את האתר .
Crawler directives - הוראות לסורק לגבי מה נרצה שהוא יסרוק ויאנדקס באתר . מופיעות ב3 קבצי מפתח בתיקיית השורש, מפת אתר, קובץ ההפניות וקובץ Robots.
Http Respond Header – פרוטוקול יחסי שרת לקוח, המחשב שולח בקשה לשרת לראות אתר והשרת מחזיר תשובה.
Internal links – רשת הקישורים הפנימיים באתר שמקשרים בין דף לדף באתר.
Meta robots tag - קטעי קוד המספקים הוראות לסורקים כיצד לסרוק או לאנדקס תוכן של דף אינטרנט.
NoIndex tag – תג מטא המורה לעכביש לא לסרוק את הדף.
PageRank – מדד של גוגל הבודק את כמות ואיכות הלינקים הנכנסים לאתר
RankBrain - רכיב באלגוריתם הליבה של גוגל המתאים את הדירוג על ידי קידום התוצאות הרלוונטיות ביותר.
Relevance – רלוונטיות. עד כמה קשור תוכן הדף לביטויי המפתח שלו ולתחום המומחיות של האתר.
Robots.txt – קובץ המכיל פקודות למנועי החיפוש השונים, המציינות אילו דפים מותר למנועי החיפוש לסרוק.
Sitemap – קובץ עם סיומת XML המכיל כתובות דפים שנוספו לאתר.
מחקר מילות מפתח ומדדים מתקדמים בנושא
Ambiguous intent - מתייחס לביטוי חיפוש בו מטרת המחפש אינה ברורה ודורשת פירוט נוסף.
Keyword Density - צפיפות ביטויי מפתח. היחס של הופעת ביטויי המפתח כחלק מהתכן הכולל של הפסקה או המאמר.
Keyword Difficulty – ביטויי מפתח קשים לקידום. דף תוצאות רווי וביטויי מפתח תחרותיים.
Keyword Planner Tool – כלי מתכנן מילות המפתח. חלק מהכלים שמציעה גוגל לניהול הקמפיינים הממומנים שלה שמתאים לקר מילות מפתח.
Keyword research – חקר מילות מפתח. תהליך חשוב בקידום אורגאני שמטרתו למצוא את ביטויי המפתח הרלוונטיים ביותר לקידום האתר.
Long-tail keywords – ביטויי זנב ארוך. ביטויי מפתח ארוכים וספציפיים יותר ממוקדות בשאילתת החיפוש של הגולש.
(LSI (Latent Semantic Indexing – ממד של גוגל שבודק את תכן הדף, מילות המפתח שלו והמילים המשלימות.
(QDF (Query Deserve Refresh – מדד של גוגל שבודק התאמת תוכן אתר למגמה עכשווית בשאילתות החיפוש.
Search volume – נפח חיפוש. כמות הפעמים שהביטוי הופיע לאורך תקופה בשאילתת החיפוש.
(TR(Trustrank - מדד המשווה את העמידה שלנו בפרמטרים של גוגל יחסית לאתרים מובילים בתחום וכך קובע את הדירוג שלו.
פעולות קידום בדף
Alt text – מאפיין של תגית תמונה המכיל טקסט תיאור לתמונה. בלעדיו מנוע החיפוש לא יבין מה יש בתמונה.
Anchor text – טקסט עוגן. הטקסט שמשמש כלינק.
Duplicate content – טקסט משוכפל. טקסט שמשמש למספר דפים או דומיינים.
Image sitemap – מפת אתר שמכילה רק כתובות URL של תמונות.
Link juice – כמות האנרגיה / הסמכותיות שמביא איתו לינק נכנס.
Link accessibility – כמה נגיש הלינק לזחלנים של מנועי החיפוש.
Link equity – הערך והסמכות שלינק יוצא לוקח איתו ליעד.
Link volume – כמות הלינקים הקיימים בדף
Local business schema – נתונים מובנים. סימון נתונים ומבנה באמצעות סכמה על מנת לעזור למנועי החיפוש להבין תחומי מומחיות וקטגוריות באתר.
Panda – שינוי אלגוריתם שטיפל באתרים עם תוכן שאינו איכותי.
Redirection – הפניית דף או דומיין לכתובת חדשה.
Rel=canonical - תגית המאפשרת להנחות את גוגל איזו גרסה של דף אינטרנט, מוצר או תוכן הם המקוריים ואילו הכפילויות.
Scraped content – העתקת תכנים מאתר שאינו ברשותכם לאתר שלכם.
Title tag – תגית כותרת. תגית HTML שקובעת את הכותרת שתופיעה בטאב של הדפדפן.
מונחי קידום טכניים
(AMP (Accelerate Mobile Pages – טכנולוגיה שהופכת את תכן דפי אתר לרזה יותר ומקל על טעינתם במובייל.
Async - קיצור של "אסינכרוני", פירושו שהדפדפן לא צריך לחכות לסיום טעינת משימה בדף לפני שהוא טוען משימה נוספת או עובר לדף הבא.
Client-side & server-side rendering – צד שרת וצד לקוח. המיקום בו פועל הקוד. בצד הלקוח פירושו שהקובץ מבוצע בדפדפן. בצד השרת פירושו שהקבצים מבוצעים בשרת והשרת שולח אותם לדפדפן.
Critical rendering path - רצף הצעדים שמבצע הדפדפן להמיר HTML, CSS ו - JavaScript לדף אינטרנט הניתן לצפייה.
(CSS(Cascading Style Sheet – גיליונות עיצוב מדורגים. קבצים המפרידים את עיצוב האתר מיתר הקוד שלו.
(DNS(Domain Name Server – רשומות הקשורות לדומיין ומשמשות כמצביעות על מיקום האתר בשרת.
Fetch and Render tool – כלי שנמצא ב Search Console ומדמה עבורנו כיצד גוגל רואה את האתר.
Googlebot - העכביש / הזחלן של גוגל שסורק את אתרי האינטרנט.
Hreflang - תג HTML שמסביר לגוגל באיזו שפה התוכן מוצג באתר. תג זה עוזר לגוגל להבין באיזו שפה הוא צריך להציג לגולש את דף התוצאות.
(IP address (Internet Protocol – מחרוזת מספרים ייחודית לכל אתר ושרת ממש כמו ת.ז המקלה על החיפוש והפניה אליהם.
Lazy loading – שיטה שדוחה את טעינת האובייקט/המודול בדף עד שיידרש. שיטה זו משמשת לרוב לשיפור מהירות טעינת העמוד.
Minification - הסרת תווים מיותרים ודחיסת קבצים מבלי לפגוע בפונקציונאליות של הקובץ
Mobile-first indexing – בשנת 2018 החלה גוגל להעביר אתרים בהדרגה לאינדקס גוגל לניידים. גוגל סורקת ומוסיפה לאינדקס את הדפים של האתר על סמך גרסת הנייד שלהם ולא על סמך האתר שלהם לנייח.
Pagination – תהליך שמאפשר לפצל דף למספר חלקים ברצף, ולאפשר דפדוף. שיטה זו מועילה במיוחד בדפים גדולים מאוד. אנו משתמשים לצורך כך בתגיות: rel = "next" ו- rel = "prev".
Rendering - תהליך בו הדפדפן מתרגם את קוד האתר לדף הניתן לצפייה.
Responsive design – עיצוב המגיב לכל רזולוציה ומכשיר בה הוא נטען ומתאים עצמו אליה.
Rich snippet – גרסה משופרת של אופן הצגת התוצאות בדף ה SERP של גוגל. ניתן לצור אותו על ידי שימוש בסימון נתונים מובנה ולהוסיף לו לדוגמה ציון או ביקורות לצד התיאור. את המבנים השונים ניתן לקחת מהאתר Schema.org.
מדידה, ניתוח נתונים וקידום ממומן
API – מאפשר לייצר גישה לנתונים, מודולים ותוכנות חיצוניות והטמעתם כרכיב באתר המארח.
BID - מעין סוג של מכרז כאשר מספר מפרסמים מתחרים על אותה מילה ונותנים הצעות שונות. הביד של גוגל ממומן נקבע לפי הצעת המינימום - כלומר, לא ניתן יהיה להיכנס לתחרות בהצעה נמוכה יותר.
Bounce rate – אחוז נטישה. מדידת אחוז הגולשים שהגיעו לדף הבית ולא העמיקו מעבר את הגלישה שלהם באתר.
Channel – ערוץ. הערוצים השונים שבאמצעותם תוכלו למהל את הקמפיין שלכם ולייתר תנועה, לידים והמרות כמו חיפוש אורגני, ממומן ומדיה חברתית.
Conversion – המרה. ליד שקיבלנו כמו הזמנה, רכישה, רישום וכד.
Conversion rate – יחס המרה. שיעור יחס הביקורים להמרות. כמה ממבקרי האתר מבצעים את היעדים שהצבתי - ממלאים טופס, רוכשים מוצר, נרשמים לניוזלטר וכו.
(CPA(Click Per Action - מודל כספי המחשב תשלום לפי עלות לפעולה כמו רישום לניוזלטר, הורדת מדריך וכד.
(CPL(Click Per Lead - מודל כספי שבו בעל הקמפיין יחוייב רק במידה והקמפיין או הפרסום יצרו ליד או הפניה.
(CPM(Click Per Miles- מודל כספי שמחשב עלות לפי חשיפה לאלף צפיות. מתאים יותר למי שרוצה לקדם מותג ולהיכנס לתודעה של הגולש ולאו דווקא לייצר המרות.
(CTR (Click-through rate– יחס ההופעות פר הקלקות באתר.
Google Analytics goals – הגדרת היעדים שלנו שיהפכו להמרות בגוגל אנאליטיקס .
Google Tag Manager – ממשק של גוגל שמאפשר ניהול מספר קודי מעקב באתר.
lead – כל המרה של יעד שהצבנו לעצמנו באתר.
Pages per session/depth – מספר העמודים (עומק הגלישה) שגולש מבצע באתר שלך באותו ביקור.
(PPC (Pay Per Click - מודל בקמפיין ממומן של גוגל המחייב את בעל הקמפיין רק אם בוצעה לחיצה על המודעה שלו.
(ROI(Return on Investment - מדד הבודק כדאיות, החזר השקעה שעשינו בקמפיין או בחלק ממנו.
Search Console – גרסה משופרת לכלי מנהל האתרים החינמי של גוגל שעוקב אחר ביצועי האתר ומתריע על תקלות סריקה.