top of page

אופטימיזציית מבנה לאתר - היררכיית הדפים

עודכן: 8 באוק׳ 2020

עם תחילת עידן קידום האתרים, במידה ורצינו לקדם את האתר שלנו, היינו מתמקדים בביצוע מניפולציות (לעיתים שליליות )על מנוע החיפוש בלבד לעתים תוך התעלמות מהגולש עצמו.

גוגל עשתה בשנים האחרונות קפיצת מדרגה טכנולוגית אדירה ולמעשה היא סורקת כיום את האתר שלנו ומייצרת תובנות ממש כמו הגולש ולכן לא נותר לנו להתאים את האתר ואת מאמצי הקידום שלנו לאלו שאמורים לבצע בו המרות מתוך הבנה שאלו ידברו גם למנועי החיפוש.

שני פרמטרים מובילים משפיעים על מבנה נכון של האתר שלנו, ההיררכיה של הדפים והקישורים באתר, ואופן הצפת התוכן של האתר. במאמר זה נדון במבנה הדפים וההיררכיה שלהם באתר ובמאמר הבא נדון בנושא הצפת התכנים האתר, כרגיל אסביר ואדגים את הדברים תוך שימוש בכלים חינמיים.

היררכיית הדפים באתר שלנו

למבנה הדפים באתר יש חשיבות רבה אך לקשרים שבין הדפים, לאופן בו ה URL בנוי, לאופן בו הם גלויים למנועי החיפוש, יש חשיבות מכרעת בקדום האתר ובקביעת תקציב הזחילה של גוגל.

הדף המרכזי באתר שלנו הוא מן הסתם דף הבית. זהו הדף שמושך אליו את מרבית תשומת בלב של הגולש ושל מנועי החיפוש מאחר והוא צומת מרכזית של כל המידע באתר שלנו ומציג בפני גוגל והגולש את תחומי המומחיות שלנו ומידע רלוונטי וחדשני אודות העסק שלנו והלקוחות שלו.

בדרך כלל נרצה להביא לידי ביטוי את מחקר מילות המפתח שביצענו לתוך מבנה האתר וההיררכיה שלו, אני עושה זאת באמצעות Phrase Rank – מדד ותיק מאוד של גוגל שהפך להיות עמוד התווך שבונה את היררכיית הביטויים באתר במבנה של פרמידה כך שקל יהיה "להזריקם" למיקום הנכון באתר.

מתחת לדף הבית נמקם את הקטגוריות הראשיות (תחומי המומחיות שלנו ) וקטגוריות נוספות באתר כמו ספריית מידע, קורסים, מתכונים וכד.

בכל אחת מהקטגוריות נמקם את דפי המוצר או השרות שלנו, המאמרים וכד.

איך גוגל מבינה מה מקשר למה ? מה ההיררכיה ?

לרוב חשיבות הדף בעיני מנוע החיפוש היא נגזרת של המיקום שלו והדף המקשר אליו, כלומר במצב בו לא יצרנו אופטימיזציה של מבנה, דף מאמר שממוקם בשכבה הרביעית של האתר, יהיה כמעט חסר כח והשפעה, ניתן להבין את מיקומו של הדף יחסית לדף הבית באמצעות מבנה ה URL שלו.

בעיה נוספת היא לגרום למצב בו גוגל תוכל להגיע לכל התכנים באתר שלנו, כלומר להנגיש לה את כל הדפים הקיימים והחדשים – את כל זה נעשה באמצעות קישורים פנימיים.

היכן בודקים את מבנה האתר וההיררכיה שלו ?

יש הרבה מאוד תוכנות שניתן לראות בהן את מבנה האתר שלנו, אני אוהבת להשתמש ב Screaming Frog , מה גם שיש לה הרבה מאוד פיצ'רים יעילים גם בגרסה החינמית שלה.

סריקת האתר - צפייה ראשונה במבנה הדפים:

נכנס לכלי ונבקש לסרוק את האתר שלנו.

אופטימיזציית מבנה
נוכל לראות את הדפים באתר שלנו בתצוגה טבלאית

בתצוגה זו נוכל לראות את הדפים באתר שלנו בתצוגה טבלאית, לקבל הרבה מאוד תובנות לגבי אופטימיזציית הקוד שלהם, אילו דפים נסרקו, מה הקוד שמחזיר כל דף לדפדפן (http response header), איך בנויות הכותרות באתר שלנו, תגי תיאור, תמונות ועוד. אלו בדיקות חשובות ביותר שיכולות להציף בפנינו תקלות שמשפיעות בין היתר על אפשרויות סריקת הדף, מהירות הטעינה שלו, מבנה הטקסט והקוד שלו וכד.

על מנת לראות את מבנה הדפים, נוכל לבקש תצוגת גרף במקום תצורה טבלאית:

לחצו על האייקון של הגרף

אופטימיזציית מבנה
מבנה הדפים בתצוגת גרף

יצירת תרשימים ויזואליים

לעתים נרצה תצוגה ציורית יותר שתמחיש לנו באופן ברור כיצד המבנה ההיררכי של האתר שלנו בנוי והאם כל קטגוריה או דף נמצאים בדיוק היכן שאנו רוצים. לתוכנה הזו יש בדיוק את הכלים הנכונים לבצע זאת.

לשם כך, נלחץ בתפריט הראשי על Visualisations ונבחר:

תצוגת עץ דפים – Crawl Tree Graph

תרשים זה מציג את נתוני הסריקה של האתר.

ממש כמו מפה הוא מציג את האתר מבחינת סריקה – כלומר תרשים עץ דפים באתר כשנקודת הפתיחה היא דף הבית של האתר.

אין פה באמת מבנה היררכי של קטגוריות ותתי קטגוריות.

אופטימיזציית מבנה
הגרף מציג את האתר מבחינת סריקה

שימו לב שלכל גרף שתייצרו, ישנו תפריט שרות המאפשר לכם לשנות את הגדרות מראה הגרף, לשמור ואף לייצא את הגרף.

תרשים היררכית המבנה – Directory Crawl Graph

תרשים זה מתמקד בהיררכיית הדפים ולא הקישורים שבינהם – כלומר, הוא מציג את מבנה ה URL של הדפים. באופן זה נוכל לראות את כל קבוצות הדפים שנמצאים תחת קטגוריה מסוימת.

אופטימיזציית מבנה
הגרף מציג את מבנה כתובות הדפים

שימו לב שמעבר מעל כתובת מסוימת בתרשים, תציג חיווי של נתוני סריקת אותו דף.

גרפים במבט על

התוכנה מאפשרת לנו לנתח את מבנה האתר בשני תרשימים עוצמתיים נוספים.

גרף Force Directed Crawl Diagram מציג לנו את הקישורים שבין הדפים ממש כפי שהעכביש של גוגל סורק אותם.

גרף Force Directed Directory Tree Diagram מציג התרשים בו ניתן לצפות במבנה ההיררכי של האתר ממש לפי מבנה ה URL שלו.

ניתן להתמקד בקטגוריות, דפים או תגיות, להבין היכן נמצא רוב משקל התוכן של האתר, מבנה הקטגוריות, המבנה שמתחתן ועוד.

להבדיל מיתר הגרפים, בתרשים זה לא נראה את שמות או כתובות העימודים, אך נוכל לחשוף זאת במעבר עכבר מעל כל אחד מהעיגולים.

אופטימיזציית מבנה
ניתוח מבנה האתר בשני תרשימים עוצמתיים נוספים

היי, לא לדאוג.....


עמית צוק - עורכת מגזין קידום אתרים

נשמע כמו ג'יבריש ? יש שאלות נוספות, תרצו לקבל הסבר מקיף על נושא המאמר ? לקבל ייעוץ אישי, הדרכה ואפילו ליווי עסקי ? שמי עמית צוק ואני עורכת מגזין קידום אתרים, בעלת מעל ל 20 שנות ניסיון בפיתוח אתרים, קידום וניהול קמפיינים באינטרנט ובניית אסטרטגיות שיווקיות ופרסומיות באינטרנט.

צרו עימי קשר (מבטיחה לא לשלוח ספאם).....

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page