ההבדל בין תג קנוני להפניית 301

מה נעשה כדי למנוע זיהוי כפילויות בתוכן על ידי מנוע החיפוש ? מה נעשה אם נרצה לשכפל דפים מבלי שגוגל תחשוב שהעתקנו אותם ? אילו שיטות קיימות כדי להסביר לדפדפן ולמנוע החיפוש מה אנו מבקשים שיציגו או יאנדקסו ?


בין הדפדפן המצוי על שולחן הגולש לבין השרת המאחסן את האתר מתקיים שיח קבוע. פרוטוקול שכולנו מזהים בשורת ה URL ממש בתחילת הדומיין ה https ולמעשה מנהל פרוטוקול של שאלות ותשובות המסודרות בסדרות נושא.

למעשה בכל פעם שאנו מקלידים דומיין בשורת הכתובת, נשלחת לשרת המאחסן מעין שאלה והאחרון מחזיר תמיד תשובה. לעיתים התשובה תהיה "ידידותית" ונראה את האתר שחיפשנו, במצב זה החזיר לנו השרת את סדרת ה 200 היא סדרת ההצלחה.

פרוטוקול של שאלות ותשובות המסודרות בסדרות נושא

הכירו את 300 סדרת ההפניות


לסדרה 300 יש מספר תתי סדרה כשהשכיחה ביניהן היא 301 או הפנייה קבועה.

בגדול, הפניה מחדש של 301 היא דרך להעביר לצמיתות כתובת אתר אחת לאחרת (302 היא ההפניה הזמנית).

מנקודת מבט של משתמשים, הם מקלידים כתובת URL אחת ומקבלים באורח פלא כתובת אחרת.

חשוב להבין שלא נטען תוכן בכתובת האתר המקורית, הגולש פשוט מפנה למקום החדש.

זה אמנם מייצר עיכוב קטן בזמני הטעינה, אך עם אחסון CDN וטכנולוגיה מודרנית, זה שולי ביותר.

יש דרכים שונות ליישום הפניה מחדש של 301

ניתן לייצר את ההפניות ישירות בקובץ ה .htaccess בתיקיית השורש שלכם או להשתמש בתוסף המאפשר לנהל redirects באתר שלכם.

תוסף המאפשר לנהל redirects באתר שלכם

תגים קנוניים


בתג הקנוני נעשה שימוש מזה זמן רב. למעשה אנו חוגגים לו כבר יום הולדת 12 ועדיין ממשיכים להשתמש בו.

בעיקרון התג הקנוני מאפשר למנהל האתר לציין את כתובת האתר המועדפת של דף הדומה לדף אחר וזו כדי להימנע מכפילות דפים או כפילויות של תוכן כמו למשל יצירת "גרסת הדפסה" של דף מסוים או הצגת תוצאות ממוינות בקטגורית מוצרים בחנות למשל.

התג הקנוני מוגדר באזור ה <head> באתר:

<link href="https://example.com" rel="canonical">

תגי Canonicals לעומת Redirects


הפניה מחדש היא הנחיה לדפדפן (היא פשוט מכוונת אותך לעמוד אחר) אך תג קנוני הוא הנחיה למנועי החיפוש.

למעשה התג מודיע למנוע החיפוש להתעלם מדפים מסוימים באתר, כיוון שמדובר בתוכן כפול.

קחו בחשבון שבכל פעם שתעשו שימוש בתג קנוני, מנוע החיפוש עשוי לבחור להתעלם ממנו.

מתי להשתמש בהפניה מחדש ?


כאשר דפים באתר מכילים תוכן משוכפל, או כמעט זהה, ושניהם צריכים להיות זמינים עבור הגולש או כאשר מסיבה כלשהיא לא ניתן לעשות שימוש ב 301.

דוגמאות מתי להשתמש בהפניה מחדש כוללות:

  • שינוי שם דומיין. לדוגמה: www.domain.co.il -> www.newdomain.co.il.

  • הפניית אזור באתר לדומיין חדש (לדוגמה: פיצול אתר לאתר נוסף).

  • הפניית דף מן האתר לדף חדש.

  • הפניית ספרייה מן האתר לספרייה חדשה.

חשוב להימנע ככל הניתן מ"שרשרת הפניות" (Leap Frog) באתר, למשל: עמוד שמבצע הפניית 301 לעמוד אחר המבצע הפניית 301 וכן הלאה.

חשוב להימנע ככל הניתן מ"שרשרת הפניות"

מתי להשתמש בתג קנוני ?


נניח שקיימות הכפילויות הבאות:

http://www.mydomain.co.il/cat.php?item=200?sort=price

http://www. mydomain.co.il/cat.php?item=200?sort=date


כתובות ה-URL שלמעלה מצביעות למעשה על אותו עמוד, אך כל אחת מהן מציגה את התוכן במיון שונה.

שתיהן צריכות להיות זמינות עבור הגולש והפנית 301 לא תהווה פתרון מתאים לטיפול בכפילויות הללו.


הפתרון:

תג Canonical שיצביע על הכתובת ה"קנונית" של העמוד:

<link rel="canonical" href="http://www.mydomain.co.il/cat.php?item=200" />

מה קורה אם יש באתר מוצרים עם תוכן ותיאורים דומים?


ובכן, זה תלוי.

צריך לקחת בחשבון שנפח האתר וגודלו משחקים גם הם תפקיד רציני בפרמטרים לקידומו. לעיתים צבע הוא אופציה נהדרת לייצר דף נוסף כמו למשל "נירוסטה" שיכול להיות תוספת לביטוי חיפוש בגוגל.

לדעתי אם יש לכם שני דפים או יותר בעלי תכן זהה או כמעט זהה ואתם רוצים שרק דף אחד או הדף המרכזי יופיעו בתוצאות החיפוש – עשו שימוש בכתובת קנונית.


היי, לא לדאוג.....

נשמע כמו ג'יבריש ?

יש שאלות נוספות, תרצו לקבל הסבר מקיף על נושא המאמר ?

לקבל ייעוץ אישי, הדרכה ואפילו ליווי עסקי ?

שמי עמית צוק ואני עורכת מגזין קידום אתרים, בעלת מעל ל 20 שנות ניסיון בפיתוח אתרים, קידום וניהול קמפיינים באינטרנט ובניית אסטרטגיות שיווקיות ופרסומיות באינטרנט.

צרו עימי קשר (מבטיחה לא לשלוח ספאם).....

  • מגזין קידום אתרים בפייסבוק