top of page

מה זה HTTP/2? ואיך הוא קשור לקידום אתרים

פרוטוקול HTTP/2 הוא פרוטוקול המגדיר את יחסי הלקוח (הדפדפן) והשרת שמכיל את המידע המבוקש.

קדם לו HTTP/1, שפעל למעלה מ -15 שנה.

במקביל למהפכה התפישתית שהביאה גוגל עם הכרזתה על אלגוריתם חווית המשתמש – Core web vitals, אישר ג'ון מולר במאי 21 שהם כבר מאנדקסים יותר ממחצית מכל כתובות האתרים עם פרוטוקול HTTP/2. מה שיחסוך לבוט של גוגל לדבריו זמן רב של סריקות.


פרוטוקול HTTP/2לעומת HTTP/1


אנאלוגיה נחמדה שנתקלתי בה היא משאיות.

נניח שמשאית מייצגת את בקשת הלקוח לשרת, והדרך בה המשאית נוסעת היא חיבור הרשת.

ברגע שהמשאית הנושאת את הבקשה מהדפדפן תגיע לשרת, היא תטען את התגובה ותביא אותה חזרה לדפדפן (http response header).

השכבה של HTTPS מוסיפה שכבת הגנה לתגובות אלה, כדי להבטיח שאף אחד לא יוכל להסתכל בתוך המשאית כדי לראות מה היא מכילה, למשל, נתונים אישיים או מידע רגיש.

הבעיה המרכזית היא שהמשאיות המגישות את הבקשה אינן יכולות לנסוע מהר יותר ובנוסף עליהם גם לנסוע במהירות עקבית, ללא קשר לגודל הבקשה וכמה רחוק עליהם לנסוע כדי להגיע אליה.

עם זאת יש לקחת בחשבון שרוב האתרים דורשים רצף של בקשות ותגובות רבות על מנת לטעון עמוד אחד. לדוגמא קבצי תמונה, קבצי CSS ו / או JavaScript, פונטים ועוד הדורשים ביצוע נסיעות רבות יותר בין הדפדפן לשרת.

יש לקחת בחשבון שרוב האתרים דורשים רצף של בקשות ותגובות
יש לקחת בחשבון שרוב האתרים דורשים רצף של בקשות ותגובות

בעת הגשת בקשות באמצעות פרוטוקול HTTP/1, כל משאית זקוקה לכביש משלה, כך שאם יש מספר בקשות במקביל, הן יאלצו להמתין והמשאית תיסע הלוך ושוב רק כדי להעמיס את כל הבקשות. קחו בחשבון שמספר הבקשות שניתן לבצע בו זמנית מוגבל ותקבלו האטה משמעותית עד סיום ההגשה.

דוגמה לכך ניתן לראות בתזרים הבקשות Waterfall של GTmetrix או של Google speed test.

תזרים הבקשות Waterfall של GTmetrix או של Google speed test
תזרים הבקשות Waterfall של GTmetrix או של Google speed test

תכונות חדשות בפרוטוקול HTTP/2


התכונה Multiplex

אחת התכונות שמביא עימו פרוטוקול HTTP/2 הוא התכונה Multiplex שפירושה שיותר משאיות יכולות לנסוע בכביש אחד בו זמנית, כך שחיבור הרשת מסוגל לטפל בבקשות רבות יותר ולספק יותר תגובות מהר יותר.

תוכן הבקשות והתגובות הללו נשאר זהה, הם פשוט מטופלים בצורה קצת אחרת.

התכונה Server push

תכונה שימושית נוספת של HTTP/2 היא Server Push, כלומר השרת מסוגל לענות לבקשה עם מספר תגובות בו זמנית.

אז נגיד למשל שאנחנו צריכים להחזיר קבצי CSS ו- JavaScript יחד עם ה- HTML, כל אלה יכולים להישלח בו זמנית, במקום שיהיה צורך להעביר אותם באופן אישי לדפדפן.

התכונה Header compression

תכונה נוספת היא דחיסת כותרת שנועדה להפחית את התקורה שמגיעה עם מנגנון הטעינה האטית ב- HTTP/1.

מכיוון שרוב האתרים עשירים בגרפיקה ובתוכן, נשלחות בקשות לקוח רבות שגורמות לצריכה מיותרת של משאבי רשת שכבר מוגבלים. המנגנון מאפשר לדחוס את הבקשות לבלוק אחד ולהשלח חזרה ללקוח.

התכונה Stream personalization

היררכית בקשות המייצרת זרם של מידע המתבסס על החשיבות והמשקל של כל אחד.

תכונה זו מאפשרת לשרת לבצע אופטימיזציה של הקצאת משאבים על פי הדרישות של משתמש הקצה.


פרוטוקול HTTPS/2 ו SEO

  • עדכון לפרוטוקול HTTP/2 אינו דורש שינוי בכתובות אתרים.

  • בקשות ותגובות לא יחסמו זה את זה מה שמסייע בהפחתת זמן ההשהיה ובמקביל מספק ביצועי רשת מהירים יותר.

  • היכולת לשלוח ולקבל יותר נתונים בכל בקשת תקשורת היא דוגמה מעשית נוספת ליתרונות ביצועים.

  • ניצול יעיל של משאבים המפחית את הזמן שנדרש למסירת בקשות תוכן למשתמש.

  • טעינת אתר מהירה יותר שמשפרת את חווית המשתמש ומשפרת באופן משמעותי את שיעורי היציאה מהדף הראשון.


ביצועי הפרוטוקול עבור ניידים

בנוסף לביצועי האינטרנט הכוללים, ניתן לשפר גם את ביצועי המובייל בזכות HTTP/2. קחו בחשבון שרוחב הפס בניידים מוגבל אפילו יותר והתכונות החדשות שמביא עימו הפרוטוקול יכולות להביא לשינוי ביצועים דרמטי.


אבטחה מוגברת

תמיכה ב- HTTP / 2 זמינה רק באמצעות חיבורים מוצפנים, מה שאומר שהיא דורשת HTTPS. באופן לא מפתיע, השניים משלימים זה את זה בדרכים רבות.

לא רק שהפרוטוקול מגביר את האבטחה עבור משתמשים ויישומים, אלא שהוא גם דורש פחות הקלקות TLS ומוביל לצריכת משאבים נמוכה יותר הן בלקוח והן בצד השרת.

בגלל הצורך בהגשת HTTP / 2 באמצעות HTTPS, כל האתרים מוצפנים ומאובטחים.

בנוסף, זה גם עוזר לוודא שהיישומים עצמם מוגנים מפני התקפות זדוניות שעלולות לגרום לאתר להיענש על ידי גוגל.

איך בודקים את הפרוטוקול שלכם ?

גשו לאתר שלכם ולחצו על F12 על מנת להיכנס לאזור המפתחים. גשו ללשונית Network ואתרו את עמודת Protocol בטבלה. אם היא איננה, לחצו באזור העמודות על עכבר ימין ובחרו להוסיף אותה.

איך בודקים את הפרוטוקול שלכם
איך בודקים את הפרוטוקול שלכם

היי, לא לדאוג.....


נשמע כמו ג'יבריש ? יש שאלות נוספות, תרצו לקבל הסבר מקיף על נושא המאמר ? לקבל ייעוץ אישי, הדרכה ואפילו ליווי עסקי ?

שמי עמית צוק ואני עורכת מגזין קידום אתרים, בעלת מעל ל 20 שנות ניסיון בפיתוח אתרים, קידום וניהול קמפיינים באינטרנט ובניית אסטרטגיות שיווקיות ופרסומיות באינטרנט. צרו עימי קשר (מבטיחה לא לשלוח ספאם).


ועוד משהו קטן....


96 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page