בין אם אתם מנהלים אתר או קמפיין באינטרנט, או בעלים של אתר תדמיתי או אפילו פורטל גדול, אתם ודאי מכירים את הרוטינה, כל לחצן, כל בדיקה, כל קטע קוד שנרצה להוסיף - יהיה עלינו לפנות לתכנת.
פתרון ? באה גוגל ובדרך הגוגלית שלה המציאה מטה קסמים שיורה תגים לתוך האתר שלנו מבלי שנצטרך לדעת שורת קוד אחת ומבלי שיהיה עלינו אפילו לפתוח את מערכת ניהול התוכן של האתר.
פשוט ? לא ממש פשוט, אך גם לא מסובך ואם נבין את הלוגיקה ונעקוב שלב אחר שלב אחר המדריך, זה יהפוך להיות מכשיר חובה עבורכם.
גוגל תג מנג’ר (GTM)
יישום אינטרנטי המאפשר לכם לנהל בקלות מקטעי קוד מבוססי HTML או JavaScript מבלי להמתין לתכנת.
למעשה, זהו קוד קצר יחיד אשר משתילים באתר / אפליקציה המאפשר דרכו להפעיל, להוסיף, להסיר או לשנות מגוון של קודים נוספים ישירות ממשק אינטרנטי פשוט ונוח! המטרה העיקרית של ה GTM היא לאפשר מעקב וניתוח הביצועים של המשתמשים באתר / אפליקציה.
ה GTM מורכב משתילת "כלי קיבול" (Tag Container), שהוא למעשה תג בודד אותו שותלים באתר האינטרנט.
האלמנטים שמרכיבים את הקונטיינר שלנו:
תגים - Tags האלמנט שמבצע את המעקב עצמו עמו קוד המרות, קוד אנאליטיקס, רימרקטינג, הפיקסל של פייסבוק וכד. נוכל לבנות תגית HTML מותאמת אישית, או לבחור בין 56 תגיות פופולריות מוכנות מראש (כגון: שליחת מידע לגוגל אנליטיקס, AdWords, CrazzyEgg, Hotjar ועוד) כאן אנו קובעים שכאשר הפעולה שאנו מעוניינים לבחון מבוצעת – התג מופעל, פעולה הידועה כ Tag Fire.
טריגרים - Triggers האלמנט שקובע היכן ומתי יתבצע המעקב, בדף מסוים, קישור, לחצן, באנר, סרטון, טופס וכד. למעשה: כשהטריגר מתקיים התג "יורה"!
משתנים - Variables האלמנט עליו נבצע את המעקב כמו כתובת העמוד, ID של לחצן, מחלקה של DIV, קטע קוד וכד. המשתנים מאפשרים לנו לקבוע ערכים למטרת מעקב, גוגל סיפקה לנו מספר משתנים מובנים במערכת לקלות העבודה, אך תמיד ניתן להוסיף ערכים משלנו
מבנה חשבון GTM
גם בכלי הזה שמרה גוגל על מבנה חשבון דומה כלומר בראש הפרמידה חשבון גוגל שלכם (הג'ימייל), בתוך התוכנה חשבון ( Account ) אליו ניתן לשייך עד 100 חשבונות מתחתיו כלי הקיבול (Container) שמכיל את האתרים עצמם.
פתיחת חשבון GTM
לחצו על Tag Manager ובמסך הבית על Create Account: בד"כ נרשום כאן את שם הלקוח או שם בית העסק.
לאחר מכן נגדיר את הקונטיינר שלנו, חובה לרשום בשדה את כתובת האתר / הנכס האינטרנטי.
בשלב הבא נדרש לאשר את תנאי השימוש בתוכנה ומיד אחר כך נקבל את קוד ההטמעה. שימו לב! ישנם מערכות ניהול תוכן שמספיק להטמיע בהן רק את מספר ה GTM שתקבלו וישנן כאלה שתדרשו להטמיע את הקוד באזור ה Head ו ה Body ויש אפילו פעמים בהן תדרשו לשניהם. בוויקס למשל, יש צורך להטמיע רק את מספר ה GTM שלכם (מופיע החלקו העליון של הדף) אך נתקלתי במקרים בהן התג לא עבד והיה צורך בהטמעה מלאה של הקוד.
כיצד נדע שהטמענו את הקוד כראוי? באמצעות התוסף Tag Assistant של כרום. תוסף חובה עבור בעלי ומקדמי אתרים שמראה לנו את מצב התוספים שמחוברים לאתר שלנו כמו אנאליטיקס למשל. סמן ירוק או כחול מסמנים שהתוסף מותקן בהצלחה ואילו סמן כתום או אדום מסמנים כי ישנה בעיה בזיהוי או הפעלת התוסף.
שלב א - יצירת משתנים Variables
את העבודה שלנו על חשבון ה GTM שלנו נתחיל עם הגדרת המשתנים ובשלב הראשון נחבר את החשבון לגוגל אנליטיקס. הסיבה שאנו עושים זאת היא כי קל מאוד לעבוד על אירועים שמתרחשים באתר שלנו (Event) ופשוט לעקוב אחריהם אח"כ באנליטיקס.
נלחץ התפריט הצד על Variables ובחלק התחתון של הדף על New
בחלקו העליון של הדף נשנה את השם לשם שקל להבין ולזכור, אני נוהגת להתחיל עם ראשי התיבות GA ואז עם השם שאני רוצה. לאחר מכן נלחץ על סמל הלגו במרכז:
בתפריט שיפתח נגלול עד שנגיע ל Constant ונבחר בו. במקביל נפתח את גוגל אנליטיקס שלנו ונעתיק את מזהה המעקב שלנו ונדביק בשדה Value.
נוסיף משתנה נוסף הכולל את הגדרות האנליטיקס של הנכס שלנו. נלחץ שוב על New ואז על סמל הלגו ובתפריט הצד שיפתח נבחר הפעם Google Analytics Settings.
הסיבה שאנו עושים זאת היא כדי להחיל משתנה שמחובר לחשבון האנליטיקס שלנו ולהגדרות שלו. במסך שיפתח נלחץ על כפתור הלגו הראשון (עם סימן ה + במרכז) ובתפריט שיפתח נבחר את המשתנה שיצרנו זה עתה.
בסיום תנו גם למשתנה זה שם שיהיה לכם קל לזכור מאחר וזה המשתנה לו תקראו.
כמו שציינתי למערכת יש גם משתנים מובנים שחשוב שיעמדו לרשותנו לכן כעת נלחץ על לחצן Configure ומתפריט שיפתח נבחר את המשתנים שנרצה לעבוד עימם.
שלב ב - קביעת טריגרים למעקב
כעת נגדיר למערכת מתי היא מבצעת את המעקב. אני אתן דוגמה אחת שאני משתמשת בה בכל אתר ודף נחיתה והיא מעקב אחר חיוגים מהנייד שמופיע בדף. במערכת Ads של גוגל ניתן לעקוב אחר תוסף השיחה, אך מה אם השיחה הגיעה מתוך הדף עצמו ?
ראשית יש לכתוב את מספר הנייד באזור ה Header של האתר, שימו לב - חובה שמספר הטלפון יהיה לינק מסוג מספר טלפון.
נעבור בתפריט הצד ל Triggers ונלחץ על New.
במסך שיפתח ניתן שם פשוט לפעולה ונלחץ על הסמל במרכז.
בתפריט נבחר באופציה Just Links מאחר והטלפון שלנו הוא לינק.
הערה: אם היינו רוצים לעקוב אחר טקסט לדוגמה, היינו בוחרים באופציה All Elements .
נבחר בפעולה Click URL במאפיין Contains ובערך מספר הטלפון שלנו. חשוב!!! לפני הטלפון כתבו :tel ושימו לב שאתם כותבים את הטלפון בדיוק כפי שנכתב בדף.
שלב ג - בניית התגים
כעת משהגדרנו אחרי מה עוקבים ובעקבות איזו פעולה, נגדיר מה נעשה עם התגים שיורים.
נלחץ בתפריט הצד על Tags ועל New.
יפתח דף שמכיל גם את התג וגם את הטריגר. ראשית נבנה את התג. נלחץ על הסמל במרכז וניתן בראש הדף שם שנוכל לזהות בקלות. בתפריט שיפתח נבחר בתגית מסוג Google Analytics: Universal Analytics. במסך שיפתח נמלא את ההגדרות הבאות:
סוג המעקב שלנו יהיה Event.
קטגוריה - Event Action (או כל טקסט שתבחרו / משתנה).
פעולה - Event Action (או כל טקסט שתבחרו / משתנה).
תווית - משתנה מסוג URL (ע"י לחיצה על סמל הלגו הקטן ליד).
ערך - משתנה מסוג URL (ע"י לחיצה על סמל הלגו הקטן ליד).
אינטראקציה- האם האירוע מאפס Session (זמן שהוגדר מראש עבור האירוע)?
הגדרות גוגל אנליטיקס - משתנה שהגדרנו מראש.
כעת נלחץ על הסמל בריבוע התחתון Triggering ונבחר את הטריגר שבנינו בשלב הקודם.
שלב ד- בדיקת התגים
במסך הפתיחה של המערכת נלחץ על Preview כדי לעבור לדפדפן במצב בדיקות ונפתח את האתר שלנו בלשונית חדשה. תראו שבתחתית הדף נפתח אזור שבודק את התג שבניתם. כעת לחצו על הנייד שבראש הדף ותראו באזור הבדיקות שהתגית נורתה. הצלחתם. כעת חזרו למערכת ולחצו Submit ו Publish כדי לשגר את התג לאתר.
שלב ה- בדיקת ביצועי התג באנליטיקס
כעת נרצה לראות כמה פעמים לוחצים הגולשים על מספר הטלפון שלנו. לשם כך נעבור לחשבון האנליטיקס שלנו ובאזור הניהול תחת עמודת כל נתוני האתר, נבחר ב יעדים.
נלחץ על יעד חדש ובחלון שיפתח נגלול עד שנגיע לאפשרות מותאם אישית.
בתיאור היעד:
בשם - כל טקסט (אני בחרתי "חיוגים מהאתר").
בסוג - אירוע.
בפרטי היעד נזין בטבלה בדיוק את השדות שהזנו לתג.
כעת נעבור לדף הבית של אנליטיקס, נלחץ בתפריט על המרות ואח"כ על יעדים ונראה את ביצועי הדף שלנו באמצעות התג שנורה.
זהו חברים. מסובך? - ממש לא. מורכב - אכן, אחרת לא היה זה פתרון כל כך חכם.
היי, לא לדאוג.....
נשמע כמו ג'יבריש ? יש שאלות נוספות, תרצו לקבל הסבר מקיף על נושא המאמר ? לקבל ייעוץ אישי, הדרכה ואפילו ליווי עסקי ? שמי עמית צוק ואני עורכת מגזין קידום אתרים, בעלת מעל ל 20 שנות ניסיון בפיתוח אתרים, קידום וניהול קמפיינים באינטרנט ובניית אסטרטגיות שיווקיות ופרסומיות באינטרנט.
צרו עימי קשר (מבטיחה לא לשלוח ספאם).....
Yorumlar