מהן מפות ה- Sitemap של XML ולמה כל כך חשוב להטמיע אותן באתר ?
מפת האתר של XML הם מפות דיגיטליות שעוזרות לגוגל לגלות דפים חשובים באתר ולהבין באיזו תדירות הם מתעדכנים. שימו לב, אלו לא מפות גוגל לעסק, אלא קובץ המכיל אוסף כתובות מהאתר שלנו.
גוגל כותבת בדף מרכז העזרה שלה:
"מפת אתר מציגה לסורק אילו קבצים לדעתכם חשובים באתר ומספקת מידע חשוב על קבצים אלה: לדוגמה, מתי עודכן הדף בפעם האחרונה, באיזו תדירות הדף משתנה, וכל גרסאות השפה החלופיות של העמוד."
כל אתר זקוק למפת אתר XML. המפות חשובות במיוחד עבור:
אתרים גדולים
אתרים חדשים
אתרים עם הרבה דפים בודדים
אתרים המשתמשים בהרבה תמונות וסרטונים
בעוד שה- robots.txt עוזר להסתיר חלקים מהאתר בסריקה ובהופעה במנועי חיפוש, מפת האתר של XML עושה את ההפך, היא עוזרת למנועי חיפוש לגלות דפים חדשים - גם כאשר הם לא מקושרים מהדף הראשי.
גוגל החלה להשתמש במפות אתר בשנת 2005 וזמן קצר לאחר מכן הצטרפו אליה מנועי חיפוש כמו MSN ו Yahoo. כעת הם משתמשים במפות גם לצרכים אחרים של מנוע החיפוש.
לעתים מבלבלים בין Sitemap.xml עם קבצי Sitemap של HTML שתפקידם לאפשר ניווט נוסף באתר. מפות האתר של XML אינן גלויות למבקרים, רק לגוגל (ואולי למקדמי אתרים המבקשים לבדוק על דפים חשובים של מתחרים). מפת האתר של HTML הם אוסף של קישורים פנימיים המעבירים את ה PageRank מדף הבית לדפים חשובים, מקלים על סריקת האתר ומקלים על המשתמשים לנווט. כן, צריך שיהיו באתר גם וגם.
ה Sitemaps מגיעים בפורמט XML שגוגל יכולה לנתח במהירות כדי למצוא כתובות דפים חדשות. XML - eXtensible Markup Language – הוא קובץ קל משקל ונוצר לאחסון נתונים.
הדרך הקלה ביותר לבדוק אם לאתר יש מפת אתר היא לחפש ב Search Consol של גוגל "Sitemap" . רוב מנועי החיפוש, מחפשים את מיקום מפת האתר בקובץ robots.txt של האתר. לחלופין, ניתן גם לעלות את הקובץ באופן ידני.
XML Sitemap דרישות מינימום
כדי שמפות ה- XML יפעלו בצורה אופטימלית, יש להן מספר דרישות שהן צריכות לעמוד בהן:
עליהן להכיל רק כתובות דפים קנוניות המחזירות קוד 200 (Http Response Header)
עליהן להכיל עד 200ל כתובות דפים לכל מפת אתר ועד 50 מפות אתר לכל אינקדס.
על קובץ ה robots.txt להכיל את מיקומן.
עליהן להיות מכווצות בפורמט gz
שלא יהיו גדולות מ- 50Mb או שלא יכילו יותר 50,000 כתובות דפים (הראשון מבינהם).
גם במפות האתר ניתן לייצר סוג של מניפולציה כמו שהיינו עושים פעם עם ה PR, ניתן לסמן למנוע החיפוש אליו כתובות דפים חשובות יותר על ידי הכללתן בלבד במפת האתר ועדכון שלה לעתים קרובות.
לרוב סוגי ה CMS יש פונקציה לעדכון אוטומטי של ה Sitemaps בעת יצירת URL חדש או עדכון דף קיים. עבור גוגל, תדירות העדכון של מפת האתר עצמה חשובה לדירוגו .
דמיינו שמפת היא מפת עיר לתיירים. העיר היא אתר האינטרנט והתייר הוא גוגל.
נרצה שהתייר שלנו יראה רק את האטרקציות החשובות ולא כל בנין. זו הסיבה שנוותר על דפים לא חשובים כמו מדיניות הפרטיות של האתר או תקנון החזרת מוצרים. כמובן שנוסיף את הדפים האלו לאינדקס, אך הם אינם זקוקים לסריקה לעתים קרובות ואינם חשובים כאשר אנו מדברים על קידום אתרים.
טיפים ל- XML Sitemap לאתרים גדולים
אתרים גדולים כמו אתרי חדשות, למשל, צריכים לעשות שימוש במפות Sitemap של אינדקסים, המכילות (עד 50,000) Sitemaps רגילים, וגם הן לא אמורות להיות כבדות יותר מ- 50Mb.
הם כמו ספינת האם של מפת האתרים שמכילה מפות קטנות יותר. לא ניתן לשלב את כל האתרים במפת אתר אחת.
ניתן להפיק את המרב ממפות אלה על ידי תכנון המבנה שלהם לפי סוג עמוד או נושא. בפועל, נשכפל מפות לספריית משנה על מנת להקל על הסריקה שלהן.
יש מפות אתר שמתאימות למטרות ספציפיות. אתרים הפועלים בסביבת מדיה עשירה (פינטרסט או יוטיוב) ירוויחו יותר ממפות אתר של תמונות או וידאו, בעלי אתרים חדשותיים ירוויחו יותר ממבנה מפה של חדשות.
יצירת מפת אתר לתמונות מגדילה את הסיכוי להימצא בחיפוש התמונות של גוגל. אין צורך לבנות מפת אתר ייעודית לתמונות, ניתן להשתמש בתוספים למפה הרגילה.
כך נראים תוספות תמונה (מפרטי XML):
מפת אתר של וידאו תתוכנן על פי אותו עיקרון - למפת האתר נוסיף תוספים:
היזהרו בנתוני המטא שמוסיפים ל- Sitemaps או לתוספי וידאו.
גוגל פרסמה לגבי מפות אתר:
"גוגל עשויה להשתמש בטקסט בדף הנחיתה המכיל את הסרטון ולא בטקסט שיופיע במפת האתר אם טקסט הדף ייחשב שימושי יותר מהמידע במפת האתר." הכוונה היא לתיאור שנמסר דרך תגיות המטא. מלבד תיאור, ניתן להציג לגוגל תמונה ממוזערת, אורך סרטון, דירוג, ידידותיות למשתמש ועוד (רשימה מלאה של מטא-נתונים של Sitemap). אלו תוספים שבהחלט חשוב לקחת בחשבון באתרים המשתמשים באתרים שעושים שימוש בכמויות סרטונים גדולה מהרגיל והאסטרטגיה שלהם היא קידום באמצעות סרטונים.
לאתרי חדשות תמיד נצטרך מפת אתר נפרדת שמותאמת לאתרי חדשות. גוגל לא ממליצה (או מציעה) הרחבות במקרה זה. מפות אלו עוזרות לגוגל לגלות ולדרג מאמרים חדשים, במיוחד לאתרים שמייצרים תוכן רב.
למפות אתר של חדשות יש דרישות מיוחדות:
הן אמורות להכיל מאמרים שאינם בני יותר מיומיים.
אל תוסיפו יותר מ- 1000 ערכים חדשים למפת האתר הקיימת בכל פעם.
ניתן להשתמש במפות אתר כדי להגדיר ולהצביע על הגדרות מסויימות בתגי המטא, לדוגמה hreflang, ניתן להוסיפן כהרחבה (הנחיות מלאות):
ואחרי כל זה :
גוגל תקבע בסופו של דבר את העדיפות של הדפים בעצמה.
התג Lastmod, הוא תג שמציין מתי כתובת הדף השתנתה בפעם האחרונה ולכן הוא נתון חשוב לגוגל.
נכון לעכשיו, אין צורך להוסיף מפות אתר או עדכונים לדפי AMP.
היי, לא לדאוג.....
נשמע כמו ג'יבריש ? יש שאלות נוספות, תרצו לקבל הסבר מקיף על נושא המאמר ? לקבל ייעוץ אישי, הדרכה ואפילו ליווי עסקי ? שמי עמית צוק ואני עורכת מגזין קידום אתרים, בעלת מעל ל 20 שנות ניסיון בפיתוח אתרים, קידום וניהול קמפיינים באינטרנט ובניית אסטרטגיות שיווקיות ופרסומיות באינטרנט.
צרו עימי קשר (מבטיחה לא לשלוח ספאם).....
Comments