שאלתם את עצמכם מדוע ציוני חווית המשתמש (core vitals) של האתר ממשיכים כל הזמן להשתנות גם כאשר לא מתבצע כל שינוי בדפים. כדי להבין את התופעה אנו צריכים להבין כיצד נמדדים ציונים אלו.
ישנם שני אופנים למדידת ציוני הליבה:
ציוני Field Data
ציונים אלו נרשמים ממבקרים בפועל המבקרים באתר אינטרנט בתהליך גלישה.
מטרת נתונים אלו היא להראות את חווית המשתמש האמיתית של מבקרי האתר בפועל באתר נתון בזמן נתון.
ציוני Lab Data
ציונים אלו נוצרים על ידי ביקור מדומה. בוט מ-Google Lighthouse שמשתמש בסוכן המזוהה כ-Chrome/94.0.4590.2 יבקר בדף הנבדק ואלגוריתם ידמה שהביקור היה בטלפון נייד ובחיבור אינטרנט ממוצע. המידע על טעינת הדף נאסף ונוצר ציון מלאכותי באינטרנט. מטרת נתוני המעבדה היא אבחון. Lab Data עוזר לנו לפתור בעיות בביצועי דפי האינטרנט. ומספק מידע שיעזור להבין מה מאט את דף האינטרנט .
נתוני מעבדה נוצרים באמצעות הכלי Lighthouse של גוגל.
למעשה, הבוט שמבקר באתר בעת יצירת ציוני הליבה של חיוניות האינטרנט עבור נתוני המעבדה משתמש במילה Lighthouse ב User agent.
לפי עמוד האינטרנט הרשמי של Lighthouse:
"Lighthouse is an open-source, automated tool for improving the quality of web pages. …It has audits for performance, accessibility, progressive web apps, SEO and more. You can run Lighthouse in Chrome DevTools, from the command line, or as a Node module. You give Lighthouse a URL to audit, it runs a series of audits against the page, and then it generates a report on how well the page did. From there, use the failing audits as indicators on how to improve the page. Each audit has a reference doc explaining why the audit is important, as well as how to fix it."
אם כך, האם כאשר ציוני הליבה משתנים מדובר ב Lab Data או ב Field Data ? ג'ון מולר ענה:
“So, I think this is probably a side effect of how the core web vitals and the page experience update is processed. And that’s something where I would try to look up those details to understand a little bit more about how the field data, …the data that users actually see, kind of plays a role into this. And that is something where if users from a wide variety of backgrounds and different locations and different device types access your pages, you will probably see some fluctuations over time there as well.”
היכן ניתן לראות את נתוני ה Lighthouse ?
על מנת לצפות בנתונים יש להיכנס לכלי הפתחים של הדפדפן על ידי לחיצה על F12 ולבחור בלשונית Lighthouse :
בחרו את הקטגוריות שתרצו לנתח ואת הפלטפורמה (נייד/נייח) ולחצו על Generate Report:
מהירויות האינטרנט משתנות
שרת מהיר ואתר מהיר הם רק פרמטר אחד בהשגת ציון חווית משתמש גבוה וזה החלק היחיד שנמצא בשליטה של מקדם האתרים או מפרסם האתר.
כפי שאמר ג'ון מולר, יש מגוון רחב של גורמים אחרים המשפיעים על ציוני הליבה של חיוניות האתר ולא תמיד ניתן לשלוט ברבים מהגורמים הללו.
גם אם אתר אינטרנט מתארח בשרת ייעודי מהיר, עומס ברשת, טלפון סלולרי מיושן וחיבור נתונים סלולרי לקוי יכולים כולם להשפיע באופן משמעותי על ביצועי הליבה של האתר , ובכך ליצור שינוי ב Field Data.
ייתכן שחלק מהמבקרים באתר משתמשים בטלפון סלולרי מדגם חדש יותר שיש לו מעבד חזק שפועל על רשת 5G חדשה יותר. אותו מבקר באתר יפיק ציונים גבוהים בנתוני הליבה של האתר.
גורמים כמו Network latency (עד כמה איטי האינטרנט כולו בכל רגע נתון) יכולים גם להשפיע הן על ה Field Data והן על ה Lab Data.
אז למרות שנתוני המעבדה אינם מביקור אמיתי, בוט מבוסס דפדפן כרום מגיע דרך האינטרנט כדי לבקר בדף האינטרנט הנבדק וישפיע על ציוני נתוני המעבדה המדומים.
אתר האינטרנט של גוגל, Web.dev, פרסם הסבר על מדוע נתוני השטח משתנים תמיד ולא תמיד זהים:
“The most important thing to understand about field data is that it is not just one number, it’s a distribution of numbers. That is, for some people who visit your site, it may load very quickly, while for others it may load very slowly. The field data for your site is the complete set of all performance data collected from your users. As an example, CrUX reports show a distribution of performance metrics from real Chrome users over a 28-day period. If you look at almost any CrUX report you can see that some users who visit a site might have a very good experience while others might have a very poor experience.”
לסיכום, נתוני ה Field Data עבור האתר שלכם הם הסט המלא של כל נתוני הביצועים שנאספו מהמשתמשים שלכם.
היי, לא לדאוג.....
נשמע כמו ג'יבריש ? יש שאלות נוספות? תרצו לקבל הסבר מקיף על נושא המאמר ? לקבל ייעוץ אישי, הדרכה ואפילו ליווי עסקי ?
שמי עמית צוק ואני עורכת מגזין קידום אתרים, בעלת מעל ל 20 שנות ניסיון בפיתוח אתרים, קידום וניהול קמפיינים באינטרנט ובניית אסטרטגיות שיווקיות ופרסומיות באינטרנט. צרו עימי קשר (מבטיחה לא לשלוח ספאם). ועוד משהו קטן...
Comments